Lufthavnen vil løfte CM til et nyt niveau
Selv om det hele stadig er nyt, vurderer de i Københavns Lufthavn, at det allerede har fået stor værdi ud af at implementere change management i byggeprojekterne.
”Det er nogle klare forretningsmæssige aspekter ved at have en skarp eksekvering og aflevering. Du får simpelthen et bedre – også økonomisk – flow i din virksomhed, hvis du kan sætte tingene i drift den dag, du har planlagt”, påpeger Pia Stanelt – og følges op af Finn Bloch:
”Alt for ofte ser vi jo, at man har bygget noget nyt og der kommer et jakkesæt og klipper en rød snor over – men brugerne oplever at tingene ikke er færdige. Der går nogle entreprenører og lavet mangelafhjælpning, der kommer folk for at skrue på alle mulige anlæg og måske er der lige frem noget, der mangler eller ikke fungerer, som man var stillet i udsigt. Resultatet er, at man får en periode på måske tre måneder eller mere, hvor man egentlig ikke kan bruge bygningen og må lave alle mulige nødløsninger.”
”Det er jo et kolossalt spild af tid og penge og manglende værdi, og det vil vi simpelthen ikke acceptere her. Når tingene er færdige, skal de være klar til brug. Ikke bare fordi det ellers kan have konsekvenser for lufthavnens drift, men også fordi vi skal have udbytte af investeringen fra dag 1. Med CM har vi nu fået en funktion, der kan hjælpe os med at sikre det”, siger Finn Bloch
Men det handler ikke bare om, at byggeriet bliver færdigt og fungerer, når det skal: ”Det er mindst lige så vigtigt, at de kommende brugere er klar. En masse af de adfærdsændringer, der er nødvendige for at realisere gevinsterne, er afhængige af andre end os selv. Ved at involvere de mange forskellige interessenter, der berøres af byggeprojektet, kan vi engagere dem i projektet, så de forhåbentlig får lyst til at hjælpe os med at få det at lykkes”, supplerer Pia Stanelt.
Lufthavnen ser sig stadig i en udviklingsfase, hvor man er i gang med at undersøge, hvad change management kan bidrage med:
”Vi evaluerer løbende, hvordan vi lykkes med tingene. Får vi den effekt, vi forventede? Har vi opnået den adfærd, vi ønskede? Når man anlægger en mere struktureret tilgang til at håndtere og styre ændringerne, bringer det helt naturligt med sig, at vi løbende ser på effekten af vores tiltag, lærer og forbedrer.”
Kristoffer Plenge-Brandt er dog allerede klar til at løfte CM-konceptet et niveau op: ”CM har givet os gode resultater i Projects. Men jeg tror først, vi indløser potentialet fuldt ud, når vi begynder at bruge det på det strategiske niveau og på tværs i hele organisationen. Konkret har vi jo den udfordring, at mange af vores projekter involverer de samme funktioner og nøglepersoner. Så vi planlægger at bruge det også på porteføljeniveau, så vi hurtigt kan identificere kritiske interferencer.”
Samtidig handler det om at få tankegangen bredt ud i hele organisationen, siger Kristoffer Plenge-Brandt:
”Over de kommende måneder udruller vi sammen med vores HR-afdeling og vores kolleger i Procesafdelingen en fælles CPH Guide til Succesfulde Forandringer, som bl.a. alle ledere vil stifte bekendtskab med. Og det vil på sigt nok sætte endnu mere turbo på, for det er jo lederne, der skal ud at drive det i forhold til egne medarbejdere!”