Renoveringsprojekter adskiller sig fra nybyggeri bl.a. ved, at bygningerne ofte er i brug, mens der bygges, og derfor udgør brugere eller beboere en væsentlig faktor i byggeprojektet. Brugerne kan skabe værdi, men også udfordringer i byggeprojektet. Ved at have styr på brugerne og have en løbende formidling og dialog øges chancerne for værdiskabelse og udfordringerne minimeres. Graden af brugernes involvering og påvirkning på projektet vil variere i det konkrete projekt, men brugerne er en del af byggeprocessen fra start til slut.
Der ligger et betydeligt element af risikostyring i en god planlægning af brugerkommunikationen. Så tidligt som muligt bør byggefolkene sætte sig grundigt ind i brugernes behov og sætte rammerne for brugerinddragelsen. Det skal vurderes og besluttes, hvordan kommunikationen med brugerne sker bedst muligt.
Vejledningen ‘Samarbejde og kommunikation i renoveringsprojekter‘ giver anbefalinger og værktøjer til samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering, som supplere denne vejledning på fornem vis.
Der er sammenhæng mellem denne vejledning og Værdibygs vejledning ‘Brugerinvolvering‘, der fokuserer på, hvordan brugerne kan inddrages i byggeprojektet.
Håndtering af brugere og beboere i renoveringsprojekter (pdf)
Bilag 1 – Interessentanalyse (pdf)
Bilag 2 – Interessentskema (pdf)
Bilag 3 – Eksempel på simpel kommunikationsplan (pdf)
Bilag 4 – Kommunikation i projektorganisationen (pdf)
Bilag 5 – Eksempel på varslingsseddel (pdf)
Bilag 6 – Eksempel på information til beboere 1 (pdf)
Bilag 7 – Eksempel på information til beboere 2 (pdf)
Bilag 8 – Samarbejdsevaluering (pdf)
Bilag 9 – Eksempel på bruger-beboer info-pamflet DTU (pdf)
Bilag 10 – Registrering og formidling af fejl og mangler (pdf)
Bilag 11 – Overvejelser ift. webkommunikation (pdf)
Bilag 12 – Fem råd til mødet med beboerne (pdf)
Powerpoint til ‘Håndtering af brugere og beboere i renoveringsprojekter’