
Godt samarbejde og god kommunikation kan være svært at måle udbyttet af, men det er bredt anerkendt i byggeriet, at samarbejde og kommunikation mellem parterne er noget af det vigtigste for at opnå en effektiv byggeproces.
I renoveringsprocessen er risikoen for uforudsete forhold høj. Det stiller krav til projektorganisationen, som vil blive testet på sin evne til at være fleksibel, finde gode løsninger, træffe beslutninger – og samarbejde! Uforudsigeligheden øger risikoen for konflikter mellem parterne. Ved at skabe rammerne for et godt samarbejde fra begyndelsen og lægge en strategi for konfliktforebyggelse og –håndtering øges chancerne for en konstruktiv og værdiskabende renoveringsproces.
Der er en direkte sammenhæng mellem denne vejledning og Værdibygs vejledning Etablering af samarbejde, men samarbejdet i renoveringsprojekter har ift. nybyggeri dog en række særlige udfordringer som har været udgangspunktet for denne vejledning. Da der også er mange lighedspunkter, kan vejledningens anbefalinger langt hen ad vejen både bruges i renovering og nybyggeri.
Desuden udgør brugere og beboere ofte en vigtig faktor i et renoveringsprojekt – og er således vigtige i kommunikationen – uanset deres grad af involvering og indflydelse. Der er derfor udgivet en særskilt vejledning om Håndtering af brugere og beboere i renoveringsprojekter.
Samarbejde og kommunikation i renoveringsprojekter (pdf)
Bilag 1 – Eksempler på spilleregler for et projekt (pdf)
Bilag 2 – Oversigt over møder i et byggeprojekt (pdf)
Bilag 3 – Interessentanalyse (pdf)
Bilag 4 – Interessentskema (pdf)
Bilag 5 – Gode råd til vurdering af kommunikationskanaler (pdf)
Bilag 6 – Eksempel på vurdering af samarbejde (pdf)
Powerpoint til ‘Samarbejde og kommunikation i renoveringsprojekter’