Denne vejledning fokuserer på at forbedre rådgivernes forhold i udbudsprocessen, så de kan levere en bedre ydelse til bygherren. Anbefalingerne tager udgangspunkt i ønsker fra de personer, der udarbejder rådgivernes tilbud, men er drøftet og afstemt med dem, der gennemfører bygherrernes
udbud. Rådgiveren bruger mange ressourcer på at afgive tilbud, hvoraf en del spildes på at skabe overblik, forsøge at navigere i materialet og gætte sig til forudsætningerne for udbuddet. Bygherren
har her et ansvar for at sikre et udbudsmateriale og en proces, der lægger op til, at ressourcerne bruges rigtigt ift. at levere et godt tilbud. Stiller bygherren mange krav til formalia og dokumentation,
går tiden med at producere dette frem for at sætte sig ind i bygherrens behov og udarbejde det tilbud, der løser det bedst muligt.
Dialog mellem bygherre og rådgivere, både udenom projekter og ifm. udbuddet, kan være med til at give bedre indsigt i forudsætninger og arbejdsprocesser på den anden side af bordet.
Rådgivernes ønsker
For at få en effektiv udbudsproces og kunne levere den rådgivning, som bygherren reelt
efterspørger, ønsker rådgiverne sig:
Tjekliste til bygherrer
Tjekliste til rådgiver
Vejledningen hører til en serie af mini-vejledninger, der sætter fokus på helt konkrete behov for bedre byggeprocesser. Vejledningerne i det nye format er kortere og går mere direkte til anbefalingerne til byggeriets parter.
Vejledningen er udarbejdet med støtte fra Realdania.