God kvalitetssikring bidrager til, at det endelige byggeri lever op til det ønskede kvalitetsniveau. Samtidig sparer en god kvalitetssikringsproces de involverede parter for mange konflikter og ekstraudgifter, fordi mulige fejl, mangler, ukoordinerede grænseflader eller uklarheder opdages, inden det bliver dyrt at rette op på.
Med denne vejledning sætter vi fokus på den værdi, som den gode kvalitetssikringsproces skaber for projektet og de involverede parter – både bygherrer, projekterende rådgivere og udførende.
Kvalitetssikring er de aktiviteter i løbet af byggeprocessen, som bygherren, rådgiverne og de udførende gennemfører for at sikre, at der er overensstemmelse mellem bygherrens ønsker og det udførte arbejde, og at de gældende regler inden for byggeriet er overholdt. Kvalitetssikring er altså en afgørende del af et byggeprojekt – både nybyggeri, anlægsarbejde og renoveringssager.
Med god kvalitetssikring får man nemlig:
En god kvalitetssikringsproces kan spare de involverede parter for mange konflikter, hvis fejl opdages under projekteringen i stedet for på byggepladsen. Opstår der
alligevel fejl eller svigt, kan et godt kvalitetsmateriale tydeligt vise, hvor det er gået galt og medvirke til afklaring af eventuelle ansvarsforhold. Identificering af årsagen til en fejl vil ligeledes give mulighed for at tilpasse processen, så fejlen undgås fremadrettet.
Vejledningen er i tre dele:
Vejledningen er udarbejdet med støtte fra Grundejernes Investeringsfond
Værdibygs Netværk om kvalitetssikring
Alle vejledninger om kvalitetssikring