Byggeri skabes af mennesker. Lean giver struktur

Hver måned bringer Lean Construction-DK Netværket et portræt af en medarbejder fra vores medlemsorganisationer. Denne gang kan du møde Peter Rishøj, partner i LivingLean, som hjælper byggebranchen med et bedre samarbejde.

Byggeri skabes af mennesker. Derfor handler det om at etablere de bedste rammer for, at fagligheden kan udfolde sig i hele byggeprocessen. Her gør Lean en forskel. Lean er struktur, tydelighed og koordinering. Jeg oplever, at Lean gør en stor forskel, når det forankres i ledelsen og giver klare roller, god forventningsafstemning og entydig planlægning.

I LivingLean har vi udviklet konceptet Tillidsbaseret Lean®, hvor netop samspil mellem mennesker og værktøjer er væsentlige for at opnå en varig effekt. Når timelønnede og funktionærer involveres, skaber det ejerskab og reelle vedvarende forandringer. Som med så meget andet skal ejerskabet af Lean forankres i ledelsen og leves gennem ledelsen. Bliver det personbåret eller drevet kun af ildsjæle, risikerer man, at effekten bliver minimal eller decideret fejler.

Lean giver et fælles sprog

Jeg færdes på en del byggepladser og er imponeret over mængden af koordineringer, der foregår hver dag, i en branche der bliver mere og mere kompleks. Den øgede kompleksitet stiller store krav til byggeledelsen, både menneskeligt og fagligt.

Lean skaber et fælles sprog og en struktur til at løse de problemstillinger der opstår. Overraskelser er hverdag i byggebranchen specielt i renovering – men der er stor forskel på, hvordan overraskelser håndteres, og det påvirker effektiviteten.

Det kan samtidig gå ud over motivationen. F.eks. når timelønnede på pladsen ikke kan se meningen med det de gør, eller at arbejdet skal laves om, pga. mangelfuld planlægning og koordinering. Lean-værktøjer øger forudsigeligheden og giver mindre brandslukning. Værktøjer som procesplaner, Last Planner System og tavlemøder kan både styrke den gensidige tillid og hjælpe til, at tidsplanen holdes.

Indimellem støder jeg på byggepladser, hvor byggeledelsen bruger meget tid på koordinering af opgaverne på pladsen. Det resulterer i mange forstyrrelser, når timelønnede dagen igennem søger information om det igangværende arbejde. Og er de timelønnede i tvivl, skal de selvfølgelig spørge, men det tager tid fra det byggeledelsen egentlig skal tage sig af; langtidsplanlægning af opgaver 4, 8 og 12 uger frem.

De mange afbrydelser forstærker her og nu koordinering og skaber en kultur af akutte problemstillinger. Men ting bliver akutte, fordi de ikke er planlagt. På de byggepladser, hvor Last Planner Systemet eller et andet planlægningsværktøj anvendes rigtigt, er planlægningsværktøjet med til at give indsigt i god tid, så de forskellige faggrupper – inkl. timelønnede – kan planlægge arbejdet og koordinere med de øvrige fag på pladsen. Det giver ro, koordinering og fremdrift.

1 eller 7 strømme?

Lean løser konkrete problemstillinger. Start med at beskrive den nuværende situation, og det der skal forbedres, og vælg, hvordan Lean kan være med til at løse problemet. Ofte handler det om at starte småt og vise, at Lean virker. Tag f.eks. leanværktøjet ”De 7 strømme”, der er en metode, jeg anvender, når jeg skal hjælpe de timelønnede til en bedre forberedelse af deres opgaver. Er de 7 strømme (forudsætninger) tænkt i gennem og forberedt, er der stor chance for, at opgaverne bliver udført som planlagt. Det giver faglig stolthed og tilfredshed.

På et renoveringsprojekt jeg var på for nylig, var der stor utilfredshed med, at de forskellige fag gik oven i hinanden. Tømrerne satte loft op, hvor der samtidig skulle trækkes kabler. Maleren skulle færdiggøre arbejdet i samme rum, hvor gulvlæggeren var i gang.

Pladsen valgte at arbejde med én af de 7 strømme: Er det foregående arbejde afsluttet? Pladsen fik dermed et fælles sprog for, om der er plads til, at opgaven kan udføres. Internt på pladsen gav tilgangen en bedre koordinering mellem de timelønnede uden brug af byggeledelsens tid. Og er det ikke sådan, at når man kan se en fordel for sig selv, så gør man det?

Håbet er så, at de bliver sultne på de øvrige 6 strømme. Det vil gavne både pladsens effektivitet, byggeriets kvalitet og samarbejdet.

Plads til meget mere Lean

Med en stigende kompleksitet i byggeopgaverne, krav til bæredygtigt byggeri, flere aktører og specialister på byggeprojekterne, bliver Lean svaret på god struktur, planlægning og koordinering. Vi skal bygge rigtigt første gang, reducere spild og reducere konflikterne. De timelønnede skal have fokus på faglighed, samarbejde og fremdrift. Alt det understøtter lean.

For et par år siden gennemførte LivingLean demonstrationsprojektet Lean i Renoveringsprojekter sammen med Lean Construction-DK og BUILD. Projektets tilgang og resultater er samlet i en minirapport, hvor du let kan hente inspiration om metoder, leanværktøjer anvendt og de resultater som er skabt.

Da demonstrationsprojektet startede, havde renoveringsprojektet været i gang i tre år. Samarbejdet på byggepladsen og i byggeledelsen var gået i hårdknude. Tonen var kontant, og tidsplanen skred. Over de efterfølgende måneder var Lean, målinger og sparring med til at få etableret en tydelig organisering, forventningsafstemning og et godt samarbejde.

Jeg håber, at et par af temaerne i minirapporten kan hjælpe dig videre med mere Lean.

God arbejdslyst!

 

Læs også:

Mere om Lean Construction-DK Netværket samt medlemsoversigt: Om Lean Construction-DK

Værdibyg er et samarbejde mellem:

Ja tak - send mig Værdibygs nyhedsbrev

Få den nyeste viden fra Værdibyg direkte i din indbakke