Det er det bedste lean-værktøj, jeg nogensinde er stødt ind i!

Kristine Ann Barnes er seniorkonsulent i Niras, hvor hun beskæftiger sig med lokationsbaseret planlægning og undervisning, og så hun er rigtig glad for lean-værktøjet Schedule Planner.

Hver måned bringer Lean Construction-DK Netværket et portræt af en medarbejder fra vores medlemsorganisationer. Vi spørger bl.a. ind til baggrunden for deres interesse for lean, udfordringer og lean-redskaber de bruger til at løse dem, og hvad vedkommende lige nu arbejder særligt med. Denne gang kan du møde seniorkonsulent i NIRAS, Kristine Ann Barnes, der arbejder med lokationsbaseret planlægning og undervisning – aktuelt med at få udførelsestidsplanen til at spille vedr. Novo Nordisks nye fermenteringslaboratorier i Bagsværd.

Hvad er baggrunden for din interesse for lean?

I 2000 var jeg ansat som byggeleder på et projekt, hvor vi skulle bygge 52 boliger i tre klynger. Tidsplanen var uoverskueligt lang og selvfølgelig lavet i MS Project. Der var ikke en struktureret måde at køre tingene på, og jeg begyndte, at føle mig alene på byggesagen, og problemerne hobede sig op. Derfor kontaktede jeg min chef for at høre, om der var en anden og bedre måde at styre en byggesag på. Jeg var heldig! Det firma, jeg var ansat i, skulle netop til at gå i gang med at undervise i Lean Construction, hvor Sven Bertelsen og amerikaneren Glenn Ballard var inviteret for at hjælpe os. Jeg var med på undervisningsgang nr. to.

Det kunne virke temmelig teoretisk i starten, og det blev derfor hurtig min opgave, at ”oversætte” teorien til praksis. På den måde blev proceslederrollen startet, og den del har jeg stort arbejdet med lige siden. Der er ”bare” kommet lidt mere på, for da jeg stødte ind i lokationsbaseret planlægning i 2005 og for alvor brugte programmet Schedule Planner i 2006, var jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at her var noget, der gjorde en forskel. Det var og er til dato, stadig det mest Lean-agtige værktøj jeg nogensinde har arbejdet med.

Hvad arbejder du/I med lige nu?

Jeg arbejder selvfølgelig med lokationsbaseret planlægning, og det har jeg arbejdet med lige siden 2006 på alle mulige forskellige små og store projekter. Der er i øvrigt intet projekt, der er for småt (eller for stort) til den form for planlægning. Det tager lidt længere tid, at lave en tidsplan i en lokationsbaseret plan, fordi du f.eks. ikke bare kan give elektrikeren fem måneder til at udføre sin opgave i uden at tage stilling til, HVOR han er i de 5 måneder, der er sat af til ham. Altså hvor er han rent fysisk, når han udfører sit arbejde?

Lokationsbaseret planlægning skaber overblik, og dermed er det meget bedre til at se mulighederne for optimering. Det viser hullerne i osten, hvilket MS Project absolut ikke gør. Jeg har undervist i MS Project i 16 år, og selvom jeg synes, at jeg er god til at planlægge, kommer jeg aldrig til at lave en tidsplan i det program igen, for jeg kan ikke optimere, skabe flow og få samme overblik, som i en lokationsbaseret tidsplan.

Lige nu sidder jeg på Novo Nordisk og hjælper til med at få udførelsestidsplanen til at spille vedr. deres nye fermenteringslaboratorier i Bagsværd. Her startede man op med en plan i MS Project på lidt over 600 aktiviteter. Den er nu lagt over i en lokationsbaseret plan, og risici – såsom, at man ikke graver ud til kloak eller GMO i samme område, som man monterer svalehaleplader – er pinligt synlige i en lokationsbaseret tidsplan. Det er ikke noget, man bare lige ser i en MS Project plan.

Hvad er jeres største udfordringer lige nu?

Udfordringen er sjovt nok stadigvæk, at hvis man ikke selv gider at give det en chance at forstå et cyklogram, så har man tendens til at tro, at så kan håndværkerne nok heller ikke. Og det er rigtig synd, for er der nogen, der kan finde ud af at læse mine tidsplaner, så er det håndværkerne. Giv mig ét minut, og du har lært at læse planen. Hvis du altså gider…

En anden udfordring for både mig og håndværkerne er, at en lokationsbaseret tidsplan med det samme viser, om du er bagud. Det kan godt give en smule stress, fordi man konstant bliver mindet om, at man skulle have været længere i planen, men det kan man lære at leve med.

Hvordan skaber lean-tilgangen værdi i din organisation og/eller på jeres projekter?

I de 4,5 år, jeg har været ansat i Niras, har jeg kun én gang ringet op til en i mit netværk for at spørge, om de havde noget, jeg kunne hjælpe til med. Resten af de mange opgaver er bare kommet af sig selv, og det er helt sikkert fordi, Schedule Planner er med til at skabe det overblik, man ofte mangler på projekterne med tidsplaner i MS Project. Der har været rigtig mange opgaver, hvor bygherre ønsker, at entreprenøren skal aflevere hurtigere, men hvor det ikke synes muligt. Det er ikke fordi, jeg beder dem om at arbejde hurtigere, det er fordi programmet skaber overblik, viser optimeringsmulighederne sort på hvidt, giver bedre arbejdsflow eller giver områder, hvor man kan arbejde for sig selv i en periode.

Det er det bedste Lean-værktøj jeg nogensinde – i mine 34 år i branchen – er stødt ind i, og jeg er bare en af de heldige, der fik den appelsin i turbanen og har fået lov til at arbejde med det i snart 20 år.

Flere nyheder

Jonathan Weimar

Ny digital udgivelse viser, hvordan du plukker de lavthængende grønne frugter i byggeriet

/
Ny digital udgivelse om bæredygtighedstiltag giver konkrete eksempler og ...
BæredygtighedsambassadørJonathan Grevsen

Håndværkerne skal være med til at løfte den bæredygtige indsats

/
Værdibyg og Aarsleff udvikler og afprøver et nyt ...
Lancering af Værdibygs vejledning "Bæredygtighedsledelse".Jonathan Grevsen

Årsrapport 2023

/
Værdibygs årsrapport 2023 er nu tilgængelig. Her får ...

Værdibyg er et samarbejde mellem:

Ja tak - send mig Værdibygs nyhedsbrev

Få den nyeste viden fra Værdibyg direkte i din indbakke