Den rette balance mellem handlefrihed og fastlagte strukturerede processer

Hver måned bringer Lean Construction-DK Netværket et portræt af en medarbejder fra vores medlemsorganisationer. Denne gang kan du møde Simon Edelved Jakobsen, der er planlægningsansvarlig i ejendomsudviklings- og entreprenørvirksomheden Nordstern. Her arbejder han bandt andet med at finde den rigtige balance mellem handlefrihed og fastlagte strukturerede processer.

Hvad er baggrunden for din interesse for lean?

Man kan sige, at min interesse i LEAN har været støt stigende i hele min tid i byggebranchen.

Jeg har haft interesse i at skabe bedre processer i mange år. Da jeg var bygningssnedker, kørte jeg ofte alene og lavede spjældarbejde. Og der endte jeg tit med at skulle lave nogle opgaver, som var mere besværlige, end de behøvede at være, fordi jeg ikke kom på det rigtige tidspunkt i processen. På vej hjem tænke jeg, at ”det må vi kunne gøre smartere”

I samme periode var en af mine personlige venner i gang med en karriere inden for IT, og han begyndte at fortælle om “det der LEAN”. Så var interessen vakt, og da jeg læste til bygningskonstruktør, opsøgte jeg alt, hvad jeg kunne finde om processer og planlægning – blandt andet også igennem Lean Construction foreningen (det nuværende Lean Construction-DK Netværket).

På min første byggesag fik jeg ansvar for at afholde formandsmøder, og efter få år endte jeg med primært at beskæftige mig med planlægning i forskellige former og har nu gjort det i knap 10 år. Jeg kom ret tidligt på et projekt, hvor projektchefen var motiveret for, at vi skulle arbejde med lokationsbaseret planlægning. Så det kastede vi os ud i, og jeg har ikke set mig tilbage, men har arbejdet med lokationsbaseret planlægning siden.

Hvad arbejder du/I med lige nu?

Der er to spor i mit arbejde. Det ene er planlægning, og det andet er procesledelse. Jeg forsøger altid at balancere mit fokus imellem begge aspekter, fordi jeg er overbevist om, at de er lige vigtige.

Ift. planlægning stræber jeg efter, at så mange projekter som muligt bliver planlagt lokationsbaseret. Det er meget sjældent, at et projekt ikke oplever fordele ved den planlægningsmetode. Og det er helt sikkert, at en lokationsbaseret plan skaber klarhed og bedre forståelse for processen.

Den forbedrede indsigt i processens kompleksitet kommer af og til bag på dem, som ikke er vant til metoden. Det kan virke som om, at det er sværere at planlægge lokationsbaseret end den traditionelle metode. Men det er bedre at gå til projektet med viden om den udfordring, der er foran os, end med et naivt håb om, at ”det løser vi på pladsen”.

Derudover arbejder jeg på, at der på alle projekter er en eller flere af projektdeltagerne, som selv kan håndtere at arbejde med deres tidsplan, og selv kan lave de nødvendige revisioner. Det skaber større ejerskab for planen, når man selv har udarbejdet den. Og desuden mener jeg, at det er helt modsat principperne i LEAN at gøre sig selv til flaskehals. Derfor bruger jeg også en del tid på at undervise vores egne folk i planlægning. Enten ved at afholde kurser eller ved 1:1 oplæring.

Procesledelse er – i min optik – alt det, vi gør for at eksekvere projektet inden for projektets rammer. Det er for mig primært koordinerende formandsmøder og 8-ugers planer med fokus på analyse af forudsætninger for det planlagte arbejde. De teoretisk interesserede vil kende det som Last Planner System. Jeg har i en del år arbejdet med at gøre det nemt og overskueligt at gå til ved at lave nogle simple guidelines og en fast struktur til projektdeltagerne. Min tilgang til det er, at det er meget bedre rent faktisk at få lavet en simpel og brugervenlig procesledelse end at have for høje ambitioner om detail-koordinering på timebasis og så ende med at gå kold i det.

Den fastlagte proces er nemmere at gå til, men kan virke lidt som en spændetrøje for nogle. Frihed til at vælge sin egen måde at eksekvere sit projekt kan bidrage til højere grad af ejerskab. Den ensartede proces gør det derimod nemmere at arbejde med løbende forbedringer, fordi det gør det muligt at sammenligne, hvad der har virket på tværs af projekterne.

Hvad er jeres største udfordringer lige nu?

Vi har den positive udfordring, at vi har fået en masse nye kollegaer ved sammenlægningen af KPC og CASA. Begge parter bringer en masse dygtige folk med sig, som er vant til at lykkes med deres projekter. Og det har de gjort på forskellige måder – både på tværs af de to virksomheder og til dels internt.

Der er sikkert en del udfordringer ved sådan en sammenlægning, men det er ikke mit fokus. Ift. procesledelse ser jeg en spændende udfordring i at finde den rigtige balance mellem handlefrihed og fastlagte strukturerede processer på tværs af Nordstern.

Den fastlagte proces er nemmere at gå til, men kan virke lidt som en spændetrøje for nogle. Frihed til at vælge sin egen måde at eksekvere sit projekt kan bidrage til højere grad af ejerskab. Den ensartede proces gør det derimod nemmere at arbejde med løbende forbedringer, fordi det gør det muligt at sammenligne, hvad der har virket på tværs af projekterne.

Hvordan skaber lean-tilgangen værdi i din organisation og/eller på jeres projekter?

Det er meget tydeligt for mig, at de projekter, som er lykkedes med at implementere god planlægning og procesledelse, kører bedre. Byggelederne får et bedre overblik over processen, og håndværkerne på pladsen kommunikerer mere og bedre. Eller som en kollega siger det – ”det gør livet lidt nemmere”.

Jeg oplever tit lidt modstand, når et team skal have gang i metoderne første gang. Det er lidt mere omstændeligt, end de er vant til.

Men næsten alle de teams, som har prøvet at arbejde med metoderne, efterspørger at gøre det igen på deres næste projekt. Det, tænker jeg, må være det bedste bevis, på at metoderne gør en konkret forskel.

 

Læs også:

Mere om Lean Construction-DK Netværket samt medlemsoversigt: Om Lean Construction-DK

 

 

Flere nyheder

Jonathan Weimar

Ny digital udgivelse viser, hvordan du plukker de lavthængende grønne frugter i byggeriet

/
Ny digital udgivelse om bæredygtighedstiltag giver konkrete eksempler og ...
BæredygtighedsambassadørJonathan Grevsen

Håndværkerne skal være med til at løfte den bæredygtige indsats

/
Værdibyg og Aarsleff udvikler og afprøver et nyt ...
Lancering af Værdibygs vejledning "Bæredygtighedsledelse".Jonathan Grevsen

Årsrapport 2023

/
Værdibygs årsrapport 2023 er nu tilgængelig. Her får ...

Værdibyg er et samarbejde mellem:

Ja tak - send mig Værdibygs nyhedsbrev

Få den nyeste viden fra Værdibyg direkte i din indbakke