På byggeprojekter vil der altid opstå uforudsete situationer og risici, der skal håndteres. En proaktiv indsats for alle byggeriets parter er vigtig, for at sørge for at de uforudsete situationer bliver på et minimum, og at man er klar til de uforudsete hændelser der opstår.
Denne vejledning giver anbefalinger til, hvordan arbejdet med risikostyring opstartes og gennemføres undervejs i projektet på en værdiskabende måde. Vejledningen giver anbefalinger til, hvordan risici identificeres, analyseres og håndteres. Derudover peges der på nødvendige forudsætninger for, at risikostyring giver værdi, samt hvordan man håndterer typiske barrierer for god risikostyring.
God risikostyring er et samarbejde mellem bygherre, rådgivere og entreprenører, projektleder, projekteringsleder og/eller risikokoordinator, og gennem god risikostyring i projekter kan vi opnå:
Til dette temamøde får du en skarp introduktion til risikostyring og et overblik over Værdibygs vejledninger om emnet. Du kan se eller gense temamødet her:
Se “Mød Forskerne!” om risikostyring
Hos Bygningsstyrelsen arbejder Andreas Claus Hansen på et forskningsprojekt med DTU Management. Projektet har til formål at styrke økonomisk risikostyring på større byggeprojekter. Vi hørte første gang om projektet i 2021 (det løber fra sommeren 2020 til og med 2023), dernæst i januar 2023 og senest 1. maj 2024. Se de tre præsentationer her:
Vejledningen er udarbejdet med støtte fra Realdania.
Risikostyring på byggeprojekter
Bilag 1 – Risikostyring – Begreber og definitioner (pdf)
Bilag 2 – Aftalegrundlaget AB18-ABR18 og YBL18 set med risikoperspektiv (pdf)
Bilag 3 – Risici ift. tidspunkt for aftaleindgåelse (pdf)
Bilag 4 – Forebyggelse af risici ved forskellige aftaleformer (pdf)
Bilag – Risikolog-værktøj (excel)
Risikostyring i udbud og tilbud
Risikostyring – værktøjer og eksempler
Risikohåndtering i renoveringsprojekter