Det rigtige grundlag for at håndtere risici i hele byggeprojektets tid er essentielt for at håndtere de uforudsete situationer, der altid vil opstå på byggeprojekter. Her er det vigtigt, at bygherre etablerer de rigtige rammer allerede tidligt, så alle er enige om hvordan risici håndteres, og ikke mindst hvem der håndterer dem.
I denne vejledning giver vi anbefalinger til, hvordan byggeriets parter i bygge- og anlægsprojekters tidlige faser organiserer god risikostyring. Vejledningen sætter parterne i stand til at vurdere det nødvendige omfang af risikostyring for projektet og etablere risikoorganisation. Risikostyringen involverer alle projektets parter, og samarbejdet om risikostyringen skal afstemmes internt i projektteamet og med projektets ejer eller styregruppe.
Vejledningen fokuserer på setup’et omkring projektets risici, men de involverede virksomheders ‘individuelle’ risici hænger sammen med projektets, da det naturligt også udfordrer den enkelte parts økonomi og succeskriterier, hvis projektet går galt.
Til dette temamøde får du en skarp introduktion til risikostyring og et overblik over Værdibygs vejledninger om emnet. Du kan se eller gense temamødet her:
Vejledningen er udarbejdet med støtte fra Realdania.
Bilag 1 – Risikostyring – Begreber og definitioner (pdf)
Bilag 2 – Aftalegrundlaget AB18-ABR18 og YBL18 set med risikoperspektiv (pdf)
Bilag 3 – Risici ift. tidspunkt for aftaleindgåelse (pdf)
Bilag 4 – Forebyggelse af risici ved forskellige aftaleformer (pdf)
Bilag – Risikolog-værktøj (excel)
Risikostyring på byggeprojekter
Risikostyring i udbud og tilbud
Risikostyring – værktøjer og eksempler
Risikohåndtering i renoveringsprojekter