Strategiske partnerskaber: Et vildt eksperiment med fremtid i!

I denne leder ser programdirektør i Værdibyg Rolf Simonsen på de efterhånden 10 år gamle strategiske partnerskaber. Hvad kan branchen lære af det sidste tiår, og i hvilken retning udvikler samarbejdsformen sig?

For 10 år siden klappede jeg i hænderne, da Københavns Kommune kastede sig ud i de første strategiske partnerskaber. Uanset om det kom til at gå godt eller skidt, ville der være en kæmpe læring for hele branchen. Mange af de ting, der blev peget på som potentialer for bedre projekter ville blive testet: Den tidlige involvering af entreprenørens kompetencer i projekterne, muligheden for at tage erfaringer med fra projekt til projekt, det gentagne samarbejde, de sparede udbudsprocesser (og dertilhørende transaktionsomkostninger). Det længerevarende arbejde med læring på tværs af parter og projekter. Det var ikke noget, man bare lige gjorde, og derfor var det virkelig spændende, at en bygherre kastede sig ud i at prøve dette af – med de risici det også involverede.

Hvad er der sket?

Heldigvis gik det godt. Og både KK og TRUST-partnerskabet gjorde meget ud af at fortælle om erfaringerne og inspirere til, at flere bygherrer begyndte at tænke på langs af deres projektportefølje. Det har bl.a. inspireret flere almene boligselskaber til også at pulje deres projekter og få løst deres byggeopgaver af et ”fast” leveranceteam i op til seks år. Også ret store projekter.

Siden er vi også begyndt at se modellen skaleret: Kommuner har puljet opgaver og udbudt til strategiske partnerskaber, og vi har også set enkeltstående projekter, hvor man trækker på (erfaringerne fra) de etablerede partnerskaber.

Markant færre konflikter

Efter flere års erfaringer med strategiske partnerskaber står det klart, at samarbejdsformen har indfriet mange af de oprindelige forhåbninger. Mest markant er reduktionen i konfliktniveauet, hvor partnerskaberne har vist deres værdi gennem en helt anden tilgang til samarbejde og problemløsning.

Entreprenørerne har skullet væbne sig med tålmodighed

Vi har lært, at opstarten er krævende – både organisatorisk og økonomisk. Særligt entreprenørerne har skullet være tålmodige i forhold til indtjening i de første faser, hvor meget tid går med planlægning og projektering. Porteføljestyringen har også vist sig at være mere kompleks end først antaget; Det viser sig generelt i forhold til projektporteføljens sammensætning, og i særdeleshed når det handler om at sikre et jævnt flow af opgaver og håndtere udsving i bygherrens projektportefølje. Det har bl.a. vist sig under de senere års prisstigninger.

Større budgetsikkerhed

Priserne er måske ikke blevet substantielt lavere, som nogen havde håbet, og det har været svært at finde en god model for prissætning.

Til gengæld har projekterne opnået langt større budgetsikkerhed. Når først prisen er aftalt, holder den – og det har stor værdi for bygherrerne. Men det er også blevet tydeligt, at strategiske partnerskaber ikke er for alle. Det kræver en særlig tilgang og villighed til at arbejde på en anden måde.

Hvad er næste skridt?

Vi ser nu en afgørende udvikling, hvor strategiske partnerskaber er ved at blive et egentligt forretningsområde – mest udtalt hos entreprenørerne. De etablerede partnerskaber begynder at byde på enkeltstående projekter og mindre porteføljer, hvor de kan udnytte deres velsmurte samarbejdsmaskine. Dette bringer os tættere på ægte Integrated Project Delivery (IPD), hvor sammentømrede leveranceteams kan tilbyde deres services til forskellige bygherrer.

Vi har dermed skabt et marked med flere muligheder: Bygherrer kan udbyde både store og mindre strategiske partnerskaber, men kan også få glæde af IPD-tilgangen gennem etablerede leveranceteams. Der er dog behov for at definere “den lille model” – hvordan skalerer vi de gode erfaringer til mindre porteføljer?

Parallelt ser vi en øget interesse for tidlig entreprenørinddragelse generelt i branchen, og nye udbud viser gennem nye varianter, at konceptet fortsat udvikler sig. Det næste skridt bliver at konsolidere disse erfaringer og sikre, at vi fastholder værdien af det strategiske element – også i de mindre formater.

Konference om strategiske partnerskaber

Jeg glæder mig til at komme endnu mere i dybden med de strategiske partnerskabers udvikling og betydning for branchen i de kommende år, til Værdibyg og AlmenNets konference om samarbejdsformen den 20. november.

 

Værdibyg er et samarbejde mellem:

Ja tak - send mig Værdibygs nyhedsbrev

Få den nyeste viden fra Værdibyg direkte i din indbakke