VIRKSOMHEDERNE: SÅDAN STYRKER PARTNERSKABET VORES KONKURRENCEEVNE
Aktiviteterne i Vandpartner er ikke nogen helt lille forretning for de deltagende virksomheder. Alene har Aarsleff hen imod 80 medarbejdere, der er fast beskæftigede med forskellige opgaver i partnerskabet. De er organiseret som en selvstændig forretningsenhed med egne kontorer og egen skurby, egen forretningsplan og strategier.
Hvor entreprenørernes ydelser i forhold til kloakrenoveringerne er skarpt definerede ud fra enhedspriser i udbuddet, bliver deres medvirken i de nye løsninger for klimatilpasning og udviklingsprojekter forhandlet og prissat med udgangspunkt i de faktiske omkostninger inklusiv et aftalt dækningsbidrag, fortæller Karina Topp:
”Det er jo i nogen grad tillidsbaseret, men vi har i vores aftaleforhold sikret os ret til indsigt i kalkulationer og regnskabstal, så vi har mulighed for at kigge dem over skulderen.”
”Nogle gange anskuer vi jo tingene lidt forskelligt, og så må vi igennem en forhandlingsproces”, supplerer Rasmus Skovgaard: ”Når vi som eksempel får nye projekttyper som i klimatilpasningen, skal vi jo have indkredset vores risici, og hvordan vi håndterer dem. Det er vi måske ikke helt enige med bygherren om, så der er et stykke arbejde med at nå frem til en fælles opfattelse af, hvordan vi ser risikoen i projektet. Men vi bliver ved med at drøfte det, til vi når frem til en enighed. Det gør jo, at vi alt andet lige ender med en bedre forståelse.”
Når man forhandler med sine partnere, gør en afgørende forskel, fremhæver Karina Topp: ”Hvis Mads kommer og siger, at EnviDan skal bruge 50 timer på en opgave, kan jeg godt udfordre ham, om han ikke kan gøre det på 40. Ikke fordi jeg ikke har tillid til ham, men måske har vi forskelligt syn på, hvad opgaven går ud på. Men fordi vi også skal arbejde sammen i de kommende år, er vi ordentlige i den måde, vi forhandler på. Det er meget tillidsbaseret.”
Og tilliden yngler, siger Mads Uggerby: ”Karina ved godt, at når jeg skriver to timer på min timeseddel, så har jeg gjort alt, hvad jeg kan for at skabe værdi for Karina i de to timer!”
”Men vi skylder at tilføje, at det kræver ubetinget ledelsesopbakning at arbejde på denne måde”, understreger Karina: ”Der skal i ledelserne være opbakning til, at vi kører efter nogle andre spilleregler her, hvor nøgleordet er tillid.”
Den opbakning er tilsyneladende til stede hele vejen rundt hos virksomhederne i Vandpartner. Men hvad er det, der gør det så attraktivt at deltage i et partnerskab, hvor man hele tiden skal arbejde på at sænke sine egne priser?
Mads Uggerby forklarer det således: ”For det første anerkender forsyningsselskaberne, at deres samarbejdspartnere også skal have en sund forrentning ved at deltage. Forsyningernes gevinst kommer jo ikke ved at barbere vores indtjening, men tager faktisk udgangspunkt i, at vi alle skal tjene penge. Og det gør vi også, selv om den stramme margin betyder, at vi måske ikke tjener helt så meget på disse opgaver, som på andre. Til gengæld har vi heller ingen salgsomkostninger andet end hvert sjette år. Og de kompetencer, vi i EnviDan opbygger ved at være med her, giver os grundlag for at vækste andre steder og samlet skabe en større forretning.”
At arbejde i et miljø, hvor der hele tiden er fokus på at udvikle nye måder at gøre tingene på, gør også de deltagende rådgivere og entreprenører mere effektive – og giver dem derved nogle konkurrencefordele ude i markedet, når de er oppe mod andre, som ikke har været igennem denne proces: ”Så hele dette fokus på stadig at udvikle sig har en kommerciel værdi hjemme i vores respektive butikker”, påpeger Mads Uggerby og giver et eksempel:
”For nogle år siden havde vi en workshop, hvor vi arbejdede med at bruge lean-værktøjer til at identificere spild. I den forbindelse kiggede vi på vores proces ved tv-inspektion af kloakledninger, og ud af det udviklede vi et helt nyt set-up, som har effektiviseret hele arbejdsgangen omkring tv-inspektion og dataflow. Det gjorde noget godt for partnerskabet, fordi det hjalp os med at udføre dette mere effektivt og spare nogle penge. Men det har også gjort noget godt for EnviDan, fordi vi her fik et produkt, vi nu sælger til andre forsyninger rundtom i landet. Så vores adgang til at være med i en innovationsproces her, har mere eller mindre direkte været medvirkende til at give os forretning i andre forsyninger. Det har vi flere eksempler på!”
Rasmus Skovgaard kan fortælle samme historie: ”De erfaringer, vi har opbygget ved at være med i Vandpartner, har været med til at udvikle et helt nyt forretningsområde i Aarsleff, sådan at vi i dag er med i lignende rammeaftaler i Fredericia, Kolding og i Odsherred, hvor vi leverer kernekompetencen i forhold til dette at arbejde i partnering, som vi har lært her. Det er i dag blevet en hyldevare hos os og noget, som vi satser rigtig meget på. Arkil har gjort det samme i bl.a. Vejle.”
Hos Aarhus Vand værdsætter man, at partnerskabets virksomheder går ud og sælger konceptet andre steder: ”Det er da bare helt fint. For det er jo med til at styrke deres lyst til at investere i vores innovation og udvikling her, at de kan se et større marked for det efterfølgende. Det er faktisk en del af modellen!” siger Karina Topp.