Opsummering: Hvad lærte Nationalbanken af udbuddet?
Efter arbejdet med persontypetests som en del af rådgiverudbuddet har Nationalbanken gjort sig en del observationer og erfaringer:
Det stiller også store krav til bygherren. At bruge persontypetests i udbuddet og
samarbejdet kræver en indsats og grundlæggende refleksioner fra bygherren selv omkring bl.a. hvilken arbejdskultur man vil skabe.
Hovedsageligt positiv modtagelse. Tilbudsgiverne har generelt modtaget profilanalyserne under udbuddet positivt, men der var selvfølgelig også en række spørgsmål til både spørgsmålenes type og håndteringen af juraen i udbuddet og persondata.
Nødvendigt med juridisk rådgivning. Det har været afgørende med en god juridisk rådgiver, som sikrer, at persontypeanalyser flettes ind i udbuddet uden at der sker brud på udbudsloven.
Det handler ikke om personen, men understøttelse af samarbejdet. Der kan nemt komme en usikkerhed fra medarbejderne, da nogle kan få en oplevelse af, at det handler om, hvorvidt de er gode nok eller har den rette profil. Derfor er det vigtigt at have et fokus på, at det handler om at stille det rette team og reflektere over, hvordan man sikrer samarbejdet og støtter op om hinanden, hvor der kan opstå udfordringer.
Det har kvalificeret valget af samarbejdspartner. At have nøglepersonernes jobbeskrivelser med som et delkriterium under ”samarbejde” har afgjort været med til at kvalificere valget af den rette samarbejdspartner til opgaven og til at holde det ønskede fokus på samarbejde og ledelse fra dag et.
Den interne bygherre- og driftsorganisation skal også tage testen. Internt i Nationalbankens bygherre- og driftsorganisationen har de også taget testen. Det har medført selvrefleksion og forståelse for kulturen i bygherreorganisationen – både som en samlet gruppe og på individuelt niveau.
Det letter opstarten af samarbejdet. Når man opstarter et så stort og langvarigt projekt, er der mange samarbejdsrelationer, der skal opdyrkes, hvor man skal lære hinanden at kende. Persontypetestene har hjulpet på dette, da der er et grundlag, hvorpå samarbejde og tillid kan opbygges.
Med de gode erfaringer som Nationalbanken har gjort sig, er det hensigten også at benytte sig af denne model til entrepriseudbuddet. Casen er gennemgået af projektdirektør i Nationalbanken, Ann-Pia Puggaard
Du kan læse hele casen i vejledningen Kender du typen?