Byggebranchen kan spare masser af penge ved at blive bedre til at forstå og håndtere konflikter

Byggebranchen er ofte skueplads for konflikter mellem bygherrer, rådgivere og entreprenører, hvilket både er skidt for arbejdsmiljø, rekruttering og produktivitet. Og det er rigtig dyrt – konflikter koster årligt byggebranchen milliarder, anslås det. Ny publikation fra Værdibyg giver parterne i byggeriet viden og redskaber til at opdage, forstå, italesætte og løse konflikter i tide.

Byggeriet får ofte skudt i skoene, at der er et særligt højt konflikt-niveau i branchen. Mediationsinstituttet har tidligere anslået, at konflikter koster byggebranchen omkring 2,2 mia. kroner om året, svarende til 22 procent af branchens resultat efter skat. Der er altså store kontante fordele ved at få sænket konfliktniveauet i byggeriet, så det er oplagt at finde ud af, hvor og hvordan man kan blive bedre til at forebygge konflikter i byggeprojekter?

Pressede budgetter, øget specialisering og hård kultur

Der er klart en tendens til, at lunten bliver kortere, når tidsplan og budget skrider. Sådan er det i alle brancher, men det gælder i særdeleshed i byggeriet, hvor tilbudsgiverne ofte har skåret ind til benet for at vinde udbuddet. Der er også særlige forhold i byggeriet, som medvirker til at skabe en øget konfliktkultur, men som ikke kan henføres til byggesagers kompleksitet eller pressede budgetter og tidsplaner.

”Der er mange forskellige virksomheder, aktører og fag i et byggeprojekt – med hver deres fagidentitet og -sprog. Øget specialisering har kun gjort kommunikationen mellem fagene sværere. Samarbejdet er også udfordret af, at incitamentet til at investere i fællesskabet og opbygning af gensidig tillid er lille, da parterne kun arbejder sammen i en begrænset periode. Desuden er omgangstonen ofte både kontant og lidt firkantet, og man risikerer ikke at blive taget seriøst, hvis man gerne vil ”tale rundt om tingene”, forklarer seniorprojektleder i Værdibyg Mette Skouenborg, som er redaktør på udgivelsen.

Behov for nye ledelseskompetencer i byggeriet

Derfor er der både behov for et øget ledelsesmæssigt fokus på at skabe en kultur, hvor det er okay at sige fra og sætte ord på sine bekymringer, når konflikter drøftes og håndteres. Men mange ledere i byggeriet kommer med en teknisk uddannelse. Derfor kræver det både nye ledelseskompetencer og -fokus også at kunne skabe en konstruktiv kultur i et projekt.

”I byggebranchen tales der meget om god fag- og projektledelse, men vi skal måske til at tale mere om den gode personaleledelse og udvikling af en sund kultur,” udtaler Mette Skouenborg.

Forstå og håndter konflikter

Publikationen er udarbejdet i et samspil med Anne Buhl fra Buhl Mediation. Hun fortæller, at en måde at blive bedre til at løse konflikter er, at man forstår de fire grundlæggende konflikttyper: pseudo-, interesse-, struktur- og værdikonflikten. Med kendskab til de fire konflikttyper får man redskaber til at identificere, italesætte og håndtere konflikterne og vælge det næste og bedste skridt frem mod en løsning.

”Når byggeprojektets deltagere får en grundlæggende forståelse for konflikternes natur, bliver det også nemmere at tale om og løse op for konflikterne, fordi man kan se, at det er ikke onde intentioner, der står bag uenigheden, men måske bare forskellige opfattelser af situationen,” udtaler Anne Buhl.

Fakta om publikationen

  • ”Forstå og håndter konflikter” giver en introduktion til, hvordan man kan lære at kende, forstå og håndtere konflikter i byggeprojekter. Den indeholder desuden en konkret case fra et konfliktramt renoveringsprojekt, hvor arbejdet med at håndtere konflikter har skabt mærkbare resultater.
  • Publikationen er den anden i en serie af tre om procesledelse i byggeriet. Udgivelsesserien er støttet af den filantropiske forening Realdania.

Download publikationen her

Værdibyg er et samarbejde mellem:

Ja tak - send mig Værdibygs nyhedsbrev

Få den nyeste viden fra Værdibyg direkte i din indbakke