AI skal lette adgangen til Værdibygs vidensbank

I dag går Værdibygs chatbot i luften. Den kommer til at give Værdibygs brugere hurtige konkrete svar på konkrete spørgsmål om samarbejde og byggeprocesser. Der er aktuelt tale om en beta-version, men målet er, at chatbotten udvikles til hurtigt at kunne levere svar, der tager udgangspunkt i brugerens konkrete situation og behov. Samtidig vil brugernes spørgsmål give Værdibyg bedre indsigt i, hvilke udfordringer byggeriets praktikere søger svar på.

Hvordan laver man en kontraktstyringsworkshop? Findes der et værktøj til projektgranskning? Hvad er vigtigt for at nedbringe klimabelastningen for et byggeri? Den slags spørgsmål kan man fra i dag få hurtigt svar på via Værdibygs nye chatbot. Chatbotten gør det muligt for brugerne af Værdibygs hjemmeside at finde rede svar på spørgsmål om samarbejde og processer i byggeriet.

”Helt konkret vil vi gerne lave en skræddersyet ChatGPT på vores hjemmeside, som kan svare på spørgsmål om byggeprocessen med udgangspunkt i vores vejledninger. Målet er at formidle og aktivere alt indholdet i Værdibygs temmelig store bibliotek på en ny og dynamisk måde. Man kan sige, at det er en formidlingsform, der tager udgangspunkt i den enkelte brugers situation og behov – i stedet for at tvinge brugeren til at dykke dybt i vores vejledninger for at finde svarene,” fortæller seniorprojektleder i Værdibyg Stephan Sander, som har udviklet chatbotten i samarbejde med No-Code rådgiver Jacob Bøtter i et intensivt No-Code-forløb udbudt af ConTech Lab.

Skal lære ikke at ”lyve”

Stephan Sander understreger, at chatbotten i sit nuværende stadie er kendetegnet ved nogle af de samme ”unoder” som andre chatbots: den kan være mere fantasifuld, end godt er. Det skyldes, at chatbotten er bygget til at give svar, og den har derfor tendens til at opfinde svar, for at gøre brugeren tilfreds. Men målet er, at chatbotten med tiden bliver bedre til at besvare brugernes spørgsmål – og til at være mindre opfindsom.

”Vi kommer løbende til at træne chatbotten til at svare på de spørgsmål, vi får. Det gør vi ved at arbejde med de svar, som chatbotten giver, så de med tiden bliver mere retvisende. Brugerne er anonyme, men vi kan samtidig følge med i, hvad der bliver spurgt om, og det vil give os klare indikationer af, hvilke problemer vi bør arbejde på at løse for brugerne. På den måde kommer det nok til at påvirke, hvilke emner der bliver taget op i fremtidige projekter og vejledninger,” udtaler Stephan Sander.

Teknologien er moden nok

Ifølge Stephan Sander er det åbenlyst, at teknologi som ChatGPT radikalt kommer til at påvirke den måde, man tilgår og får ny viden. Teknologien er oplagt til at give en indgang til den type viden og vidensprodukter, som Værdibyg udvikler. Men chatbotten skal stadig forbedres, og derfor er det afgørende for Værdibyg at få brugerne til at afprøve teknologien.

”Inde for et afgrænset vidensunivers som Værdibygs, får du simpelthen meget hurtigt konkrete svar på konkrete spørgsmål. Det vil vi selvfølgelig gerne gøre brug af, så vi kan skabe maksimal effekt af den viden, vi producerer i Værdibyg. Vi oplever allerede, at teknologien er moden nok til at kunne skabe rigtig meget værdi for vores brugere ud fra det vidensbibliotek, vi allerede har. Men vi er også spændte på at se, hvordan det udvikler sig i den nære fremtid,” fortæller Stephan Sander.

Gode råd til brug af Værdibygs chatbot

  • Gå i dialog med chatbotten
    Chatbotten er især effektiv, hvis man går ind i en dialog med den. Giv den gerne mange detaljer om hvem du er, og hvad du har brug for. Og hvis du er i tvivl om svaret, så spørg igen eller bed botten om at uddybe en del af svaret. Spørg for eksempel: ”Hvordan skal jeg som bygherre forberede mig til udbud med forhandling?”.
  • Brug chatbotten som en søgemaskine på steroider
    Spørg f.eks. ind til, hvor du kan finde mere viden om et emne, eller hvilke vejledninger der omtaler et emne. Den er meget effektiv til at finde viden på tværs af hjemmesiden og vejledninger.
  • Læs vejledningerne for at få alle nuancer med
    Chatboten giver ofte rigtigt gode svar og kan give et hurtigt overblik over selv komplicerede emner. Men svarene er ikke 100 % præcise i forhold til vejledningernes ordlyd. Så vurder selv, hvornår det er vigtigt at kende den præcise viden bag svarene fra chatbotten.
  •  Vær kristisk overfor svarene – den kan tage fejl!
    Chatbotten er drevet af statistik og kan godt have et svar som statistisk set er overbevisende, men bare ikke er helt korrekt. Spørg evt. om det samme igen, hvis du er i tvivl om svaret.

Fakta om Værdibygs chatbot

  • Værdibygs Chatbot svarer på spørgsmål om byggeriets processer med udgangspunkt i Værdibygs vejledninger og hjemmeside og den viden, der er at finde der
  • Chatbotten er lavet på Chatbase.co (https://www.chatbase.co/) og har sin kunstige intelligens fra Open AI’s GBT 4o
  • Værdibygs ChatBot er udviklet i et intensivt forløb med støtte i to dage fra No-Code rådgiver Jacob Bøtter

Værdibyg er et samarbejde mellem:

Ja tak - send mig Værdibygs nyhedsbrev

Få den nyeste viden fra Værdibyg direkte i din indbakke